loading...

پاسارگادتاباک

بازدید : 316
يکشنبه 26 مرداد 1399 زمان : 12:45

در این مقاله اول بصورت مختصر و مفید به تاریخچه پیپ پردازیم :
تاریخچه پیپ بعنوان وسیله ای جهت مصرف تنباکو به سال ها پیش از این باز میگردد .
به نظر می رسد که همه چیز مدیون John Rolfe است که در سال ۱۶۱۲ میلادی الهام بخش کاشت و پرورش بذرهای توتون در ویرجینیای آمریکا بوده .اولین محصول وی که بنام Nicotina Tabacum معروف بود به دلیل اینکه نسبت به گونه آمریکای شمالی خود که دارای طعمی بسیار زمخت و تند و تیز بوده ، طعم ملایم تر و در عین حال دلچسب تری داشته ، خیلی زود در انگلستان و دربار بریتانیا مورد استقبال قرار گرفت و بزودی صادرات و انتقال تنباکوی ویرجینیا در تناژ بسیار بالا به انگلستان در حدود سال های ۱۶۱۶_ ۱۶۱۷ بصورت امری عادی و معمول درآمد .
در سال ۱۶۲۰ چیزی در حدود ۴۰۰۰۰ پوند تنباکوی ویرجینیا راه خود را از طریق رودخانه Jame River ویرجینیا و اقیانوس آتلانتیک به سوی اسکله های شهر لندن باز کرد.بیشتر حجم این توتون پیپ به شکل مصرف داخل پیپ مورد استعمال قرار میگرفت و به همین دلیل در حدود ۴۰۰ سال پیش سونامی استفاده از پیپ و توتون انگلستان و در پی آن اروپا را فرا گرفت .

در حدود ۳۰۰۰ سال قبل از اینکه John Rolfe شروع به کشت و پرورش تنباکو در ویرجینیای آمریکا و بسط و گسترش آن به اروپا کند ، قبایل بومی آمریکا اقدام به مصرف توتون در پیپ میکردند .
آثار باستانی بسیاری از پیپ های قدیمی مزین به پوست و یا پر پرندگان و سایر حیوانات و ساخته شده از سنگ های آذرین و سایر سنگ های سخت ، از آن دوران بدست آمده و موجود است .

گیاه توتون پیپ :
گیاهی است یکساله به ارتفاع یک تا 2 متر (گاهی بیشتر) و پوشیده از تارهای چسبنده بسیار کوتاه که از کلیه اندامهای آن بوی قوی و ناپسند استشمام می شود. این گیاه ریشه راست دارد که طول آن با توجه به شرایط اقلیمی محل رویش بین 50 تا 60 سانتی متر بوده که در مناطق خشک به 200 سانتی متر هم می رسد. برگهای توتون نسبتاً بزرگ و فاقد دمبرگ و به اشکال قلبی شکل، تخم مرغی شکل نیزه ای شکل، خمیده (وسط برگ انحنا دارد) و یا صاف دیده می شود. ساقه آغوش، بیضوی و به رنگ سبز دارد. گلهای آن نر – ماده و گلی رنگ است کاسه گل آن لوله ای شکل، منتهی به 5 تقسیم نوک تیز (غالباً نامساوی) و جام گل آن قیفی شکل و 3 مرتبه بزرگتر از کاسه گل است. پنج پرچم دارد. میوه اش پوشینه ، بیضوی و محتوی دانه های (بذر) بسیار است. بذر بسیار کوچک و کم و بیش بیضی شکل و رنگ آن قرمز تیره ای چنانچه بذرها در شرایط مناسبی نگهداری شوند تا 1 سال قوه رویشی خود را حفظ خواهند کرد.

توتون در اقلیم های مختلف قابلیت رشد را دارد ولی به منظور افزایش عملکرد آن باید از مناطق گرم استفاده کرد. درجه حرارت خاک نقش عمده ای در رویش بذر توتون دارد. دمای مطلوب برای جوانه زنی بذر توتون 25 تا 27 درجه سانتی گراد است. میانگین دما در مرحله رشد و نمو برگها 20 درجه سانتی گراد مناسب است

تولید توتون پیپ :
معمولا کارخانه های تولید توتون در انبارها و مخازن مخصوص توتونهای خام و اولیه را به اندازه نیاز چند سال ذخیره میکنند که این توتونها شامل انواع و اقسام مختلف توتون میباشد با توجه به این نکته که ترکیب توتون نهایی گاهی حاوی 35 نوع توتون مختلف میباشد به این ترتیب با این منبع ذخیره همیشه امکان انتخاب های زیادی از نظر داشتن مواد اولیه لازم جهت تولید توتون مورد نظر با استاندارهای مشخص وجود خواهد داشت .
تشخیص و انتخاب توتون خام اولیه یک فرایند کاملا تخصصی و نیازمند سالها تجربه در این زمینه میباشد و امکان یادگیری آن بصورت آکادمیک بطور کامل وجود ندارد و نیازمند داشتن توانایی در جهت تشخیص مزه ها و عطر ها و حتی کوچکترین ذرات بویایی و چشایی است که بر اثر سالها تجربه و ممارست و کارعملی بدست می آید .
هر ترکیب توتون دستورالعمل ساخت مخصوص خود را دارد از انتخاب توتون خام گرفته تا روش و فرایند تولید منحصربفرد آن و توجه به این نکته ضروری است که کوچکترین جزییات هم در این فرآیند بر کیفیت محصول نهایی تاثیر خواهد داشت .
اولین گام برای تولید یک محصول انتخاب توتونهای خام برای ترکیب آنها و تشکیل توتون پایه است به عنوان مثال برای تهیه نوعی ترکیب پایه از 7 نوع مختلف توتون ویرجینیا استفاده میشود که بعد از طی مراحل عمل آوری این ترکیب پایه میتواند برای تولید انواع مختلف توتون استفاده شود و همچنین میتواند به تنهایی به عنوان یک محصول نهایی برش خورده بسته بندی شود و مورد استفاده قرار گیرد .
توتونهای خام اولیه رطوبتی در حدود 7% دارا میباشند با این مقدار رطوبت پایین امکان صدمه دیدن و خرد شدن برگهای توتون در طی مراحل ساخت وجود دارد . بنابراین اولین قدم در مرحله تولید و عمل آوری نرم کردن و از بین بردن خشکی موجود در مواد خام اولیه و افزودن بخار برای این منظور میباشد .

رطوبت رسانی توتون پیپ :
توتون پیپ با گذشت زمان خراب یا فاسد نمیشود و خواص خودش و کامل حفظ میکنه. برای همین است که مانند داروها یا مواد غذایی؛ روی هیچ بسته از انواع مارک های توتون؛ تاریخ انقضا یا مدت زمان مصرف نوشته نمیشه.

تنها با گذشت زمانی که مدتش به شرایط و محل نگهداری وابسته است خشک میشود .
توتون خشک براي بسياری نامطلوب است چون جدای اينكه خشك و با حرارت بالا مي سوزد، طعم و عطر واقعی خود را نيز نشان نميدهد.
توتون خشك را مي شود كنار گذاشت و استفاده نكرد يا به نحوی برای احيای دوباره به رطوبت دهی به آن پرداخت كه ممكن است كمی طول بكشد.
توتون خشک نسبت به تر دود بیشتری تولید میکنه و پیپ پایدارتر روشن میمونه فقط دود حاصله کمی خشک تر حس میشه.

خشک شدن توتون به منطقه آب و هوایی شهر شما و محل نگه داری توتون بستگی کامل داره. یک بسته توتون باز شده در تهران خیلی زودتر خشک میشه تا اینکه همون بسته رو در شهر لاهیجان یا رشت بازش کنید؛ همینطور باز فرق میکنه بین دو بسته توتون که یکیش رو طاقچه کنار شوفاژ یا نزدیک بخاری قرار داره با اونی که تو کشو یا روی میز در اطاقی با دمای ملایم نگه داری میشه.

علتش اینه که رطوبت در هوای شهری مثل تهران بسیار کمتر از شهر رشت است که گاه در آن، رطوبت هوا به 100% درصد نیز میرسد.

با باز کردن در هر نوع توتون ( بسته پاکتی یا قوطی فلزی ) و باز شدن پلمپ بسته توتون؛ از درز ها و منافذ ریز باقی مانده؛ هوا بداخل بسته ورود و خروج خواهد کرد که در دراز مدت توتون شما را خشک خواهد کرد. هر نوع تلاش برای مسدود کردن این منافذ؛ در بسته بی فایده خواهد بود ( شاید کمی زمان خشک شدن طولانی تر بشه ).

علت اینه که با هر بار استفاده و باز و بسته کردن قوطی؛ هوای داخل قوطی با هوای تازه خارج عوض شده و هر چقدر که شما سعی کنید در بسته توتون را بخوبی ببندید علاوه بر منافذ ریز باقی مانده؛ با جایگزین شدن هوای تازه؛ بمرور زمان سبب خشک شدن توتون خواهد شد.

انتخاب توتون مناسب برای پیپ :

حتما برای کسی که پیپ میکشد چنین سوالی مطرح است:

بهترین توتون پیپ کدام است؟

توتون انحصاری کافه ارتین ایلستید

جواب این سوال ساده نیست و تا حد زیادی هم به سلیقه فرد برمی گردد.

دو نوع کلی توتون برای پیپ موجود است....

توتون عطری پیپ :

مثل چای های عطری به این نوع تنباکو ها موادی افزوده میشود که آنها را خوشبو و خوش طعم کند، در صورتیکه مواد افزودنی طبیعی باشند استفاده از این نوع تنباکو ها مانعی ندارد اما متاسفانه برخی کمپانی های سودجو که توتون تولیدی خود را برای صادرات به کشور های جهان سوم میسازند از اسانسهای شیمیایی برای طعم دادن به توتون و از افزودنیهای بسیار خطرناک برای بهتر سوختن توتون استفاده میکنند.

یک نمونه از این نوع توتون های captain black و برخی نمونه های borkum riff هستند. از نشانه های استفاده از مواد افزودنی شیمیای بوی تند توتون (که گاهی خوشایند نیز به نظر میرسد) و ایجاد مایعات زیاد هنگام سوختن است.

نمونه های captain black که برای استفاده در آمریکا ساخته میشوند کیفیت بهتری دارند ولی در کلکیفیت آنها پایین تر از انواع اروپایی است.

تنباکو های عطری طبیعی بویی ملایم دارند و بیشتر طعم ها و بوهای طبیعی مانند عسل،پرتقال،وانیل و غیره در آنها هست و پس از سوختن شیره کمتری تولید میکنند .

توتون سنتی پیپ (بدون عطر) :

این تنباکو ها مواد افزودنی بسیار کمتری دارند و معمولا بوی آنها برای اطرافیان چندان خوشایند نیست، اما به دلیل نبودن مواد افزودنی برای مطلوب بودن طعم آنها از تنباکوی مرغوب استفاده میشود.

کسانی که سالهاست پیپ میکشند فقط از این نوع تنباکو استفاده میکنند و طعم طبیعی تنباکو را به طعم های مصنوعی مواد افزودنی ترجیح میدهند.

توتون شماره یک دنیا:

Full Virginia Flake- تولیدی Samuel Gawith

این توتون یکی از معدود توتونهایی است که به علت بیشتر بودن تقاضا از عرضه هر از چندگاهی نایاب میشود.جالب است که کمپانی تولید کننده هنوز جهت سود بیشتر کیفیت را فدای حجم تولید بالاتر نکرده با اینکه بازار تقاضای آن بسیار داغ است.

تجربه شخصی من در باره این توتون:

با توجه به اینکه به دلایل نامعلومی واردات توتون ورقه ای (Flake) به ایران ممنوع است پیدا کردن آنها کلا در ایران بسیار مشکل میباشد.این توتون را به اندازه چند ورقه یکی از آشنایان برایم با پست فرستاد.

نیکوتین آن نسبتا زیاد است اما طعم ملایم و دلچسبی دارد.مقدار بسیار کمی طعم شکلات و عسل در آن احساس میشود که نشان میدهد مقدار کمی افزودنی دارد.برگهای توتون به کار رفته در آن به وضوح از بهترین کیفیت است.

دو گروه عمده توتون ها به شرح ذیل میباشد:

۱- تیپ انگلیسی اسکاتلندی که نسبت به گروه بعدی طبیعی تر هستند.

۲- تیپ امریکایی که معمولا به روشهای گوناگون معطر می شوند.

معمولا اکثر کسانی که به پیپ کشیدن علاقمند هستند توتون های امریکایی را به دلیل معطر تر بودن و سبک تر بودن نسبت به مورد اول ترجیح می دهند و تیپ Cavendish و Dutch Cavendish که بصورت پایه از توتون مریلندی تهیه می شوند از این جمله به شمار می آیند.

جالب است بدانید که برگهایی که جهت ساخت توتون پیپ وارد کارخانجات می شوند با هم فرق زیادی دارند و جالبتر آنکه بدانید همه از یک دانه روییده است. این برگ ها با اینکه از یک دانه میباشند ولی با توجه به منطقه جغرافیایی که روییده اند طعم منحصر بفردی به خود میگیرند. لذا شما هنگام خرید هر توتون با توجه به توضیحات ارائه شده میتوانید طعم توتون را حدس بزنید. البته برای این کار شما ابتدا باید مقوله هر توتون را بدانید.

Virginia، این گونه یکی از بزرگترین رسته های توتون امریکایی به شمار می رود که در محدوده جیمزتان بعمل می آید و دانه آن از امریکای مرکزی آورده شده و انحصارا به انگلستان صادر میگردد. اینجا اولین مستعمره انگلستان در امریکا بوده است.

انواع توتون پیپ مروزه ویرجینیا پوشیده از توتون زرد رنگ براق یا پرتقالی و قرمز رنگ است. این توتون ذاتا توتون خشک، ظریف و شیرینی به شمار می آید. روش بعمل آوردن این توتون دمیدن گرمای بدون دود است که به سیلوهای توتون به وسیله لوله های آهنی صورت می یابد. به همین دلیل هم توتون ویرجینیایی طعمی شیرین و حالتی ظریف همانند میوه ای رسیده به خود می گیرد. این توتون سبک و شیرین یکی از پاک ترین توتون های دنیا بوده و در سیگارهای گرانقیمت جهان نیز از آن استفاده می شود. این توتون یکی از اجزای اصلی توتون های انگلیسی را به خود اختصاص می دهد.

لازم است بدانید توتون های مختلف در نقاط مختلف طعم های منحصر به فردی دارد. توتونی که در شمال اروپا مورد استفاده قرار می گیرند شاید در جنوب اروپا به دلیل تنوع آب و هوایی طرفدار چندانی نداشته باشد. برای تمایز طعم توتون ها سعی کنید حتما قبل از استفاده پیپ خود را به خوبی تمیز کنید. البته در تمیز کردن پیپ خود توجه داشته باشید که هنگام گرم بودن پیپ، از این کار جدا اجتناب کنید.

ذائقه استفاده از توتون در ماه های سرد و یا گرم حتما تغییر می کنند. در ماه های گرم سال از توتون های لایت و در ماه های سرد سال می توانید از توتون های معطر استفاده کنید و لذت ببرید.

سعی کنید بیش از حد در داخل پیپ خود توتون پر نکنید. به یاد داشته باشید نرم پر کردن توتون در داخل پیپ شما را به لذت بردن از توتون انتخاب شده یاری خواهد رساند. به یاد داشته باشید که در خرید توتون مناسب برای پیپ همیشه از فروشنده کمک بخواهید.

اگر که سیگار می کشید و تمایل به استفاده از پیپ دارید و لذت پیپ کشیدن برای شما اهمیت دارد پس به یاد داشته باشید که راه یک ساله ای در پیش دارید. البته بلیند های یک توتون از شرکتی به شرکت دیگر حتما تغییر خواهد کرد پس انواع توتون ها را جهت دستیابی به نوع مورد علاقه جستجو کنید.

نکات مهم در مورد توتون پیپ :

۱- هرگز توتون خشک خریداری نکنید، توتون خشک مانند شیر فاسد بود و غیر ممکن است که به طعم اصلی خود برگردد. توصیه می شود از فروشگاه هایی خرید کنید که برای نگهداری توتون مجهز به هومیدور می باشند.

۲- نکته بسیار مهم در مورد پر کردن توتون درون پیپ است. توتون باید به گونه ای پر شود که زیر آن شل و روی آن متراکم باشد. توده متراکم روی پیپ اسموک ابتدایی خوبی ایجاد نموده و همچنین مانع نفوذ زیاد هوا به درون پیپ خواهد شد و توده کم تراکمتر زیر آن، توتون را برای کوبیدن آماده خواهد ساخت. جهت آگاهی بیشتر میتوانید به قسمت گارانتی مراجعه کنید.

۳- آیا ممکن است توتون خشک خریداری کنید؟

غیر ممکن است. کلیه توتون های در معرض در هومیدور نگهداری شده و در بهترین شرایط به مشتری عرضه میگردد. ممکن است ذات یک توتون (مثل توتون لاتاکیا) کمی خشک باشد که این یک امر طبعی به حساب می آید.

توتون پیپ ایرانی پاسارگاد تاباک
بعد از سالها تجربه ماسترو رحیمی و استاد کامران توتون هایی را برای شما تهیه کردند که همگی از مرغوب ترین توتون پیپ ایرانی و خارجی تهیه شده و تقدیم می گردد .روش های خاص کهنه کردن توتون پیپ بدون استفاده از هر نوع ماده شیمیایی غیر طبیعی , توتون خالص طبیعی و بکر هنر ماسترو رحیمی می باشد .توتون های مختلفی توسط پاسارگاد تاباک عرضه شده و از اولین سری های خوب که مخاطبان خودشان را دارند .بعد از مدت ها بررسی به بسته بندی استاندارد رسیدیم که ارزش این توتون های دست ساز را دو چندان می کند.
جهت خرید مشاهده انواع توتون می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید
انواع توتون پیپ ایرانی

پاسارگاد تاباک ميرداماد :
تلفن ثابت : 02126403383-02126403387
تلفن مدیریت: 09352200077 ( انتقادات و پیشنهادات )
ساعت کار :شنبه تا پنج شنبه 10 صبح تا هشت شب
جمعه ها ١١ صبح تا ساعت ١٨
تعطیلات رسمی فروشگاه فعال است
از یازده صبح با هماهنگی قبلی
تعطیلات حتما تلفنی هماهنگ کنید :09352200077
آدرس : بلوار ميرداماد-ايستگاه متروی ميرداماد-مجتمع تجاری اداری رز ميرداماد-طبقه دوم تجاری واحد TS-12

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 16
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 4
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 30
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 61
  • بازدید ماه : 155
  • بازدید سال : 523
  • بازدید کلی : 12370
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی